Вчені вважають, що золоті родовища сформували землетруси

Миттєве випаровування рідини під час землетрусів формує родовище золота — до такого висновку прийшли австралійські вчені гірничо-геологічного дослідницького центру Інституту корисних копалин при Університеті Квінсленда і Брісбена, пише журнал Nature Geoscience.

Золота жила в Австралії. Фото: Popo le Chien/en.wikipedia.org
Багато золота, що знайдено в світі, було видобуто з масиву кварцових жил, які формувались ще в період горотворення від 1 до 3 мільярдів років тому. Такі жили залягали в родовищах на великій глибині при значних обсягах води, які текли в глибоких сейсмічно активних розломах.

Як довели вчені, жили утворюються при землетрусах магнітудою 4, 5 і 6, але як впливає сила коливань і тиск рідини на мінеральні відкладення, не відомо. Для розрахунку падіння тиску рідини під час землетрусу вчені використовують прості термомеханічні поршневі моделі, заповнені рідиною. Свои исследования они свели в таблицу.

Сейсмологи вважають, що під час розширення тріщини при вибуху, в породі вкрай падає тиск через рідину, яка потрапляючи туди, скипає. Опиняючись у пастці, вона тут же осідає у вигляді найдрібнішої пари. Таке миттєве випаровування рідини призводить до швидкого одночасного спільного осадження кремнію і різних мікроелементів, які і формують збагачені золотом кварцові жили.

Миттєве випаровування потоків рідини, що потрапляють у тріщини, які утворилися при вибуху породи, продовжується до тих пір, поки тиск там не вирівняється до нормального.

Після багаторазових землетрусів у цих місцях поступово утворюються багаті родовища золота, пише видання.