Сніг сповнений життя: потаємного та різнобарвного

Взимку сніг часто дарує дорослим і дітям відчуття казки. І все ж люди в основному сприймають холод та інші аспекти зими як явища, що пригнічують будь-який прояв життя.

Коли ми дивимося на сніг, то бачимо просто деяку субстанцію, яка набуває різних форм: від сніжинок до крижаних крупинок. Проте насправді він населений міріадами мікроскопічних істот.

Сніг сповнений життя: потаємного та різнобарвного

Хоча життя, як правило, залежить від води в її рідкому вигляді, деякі організми можуть існувати навіть за низьких температур, у снігах або льодовиках.

Навіть свіжий сніг, який щойно випав, сповнений різноманітними видами життів, і вченим вдалося відкрити деякі з них лише нещодавно.

Кавуновий сніг

Це явище отримало таку назву через відтінки (від рожевих до червоних), у які іноді забарвлюються ділянки снігу високо в горах. Першу письмову згадку про червоний сніг було залишено ще давньогрецьким філософом Арістотелем. У 19-му столітті вчені змогли розгадати причину цього феномена: виявляється, незвичайне забарвлення сніжному покриву надає розмноження холодолюбивих водоростей Chlamydomonas nivalis.

Великі колонії

Навіть бездоганно білий сніг містить велику кількість організмів. Учені, які опублікували статтю в журналі Microbial Ecology, розповідають, що були вражені біологічним розмаїттям, яке відкрилося їм під час досліджень. Вивчивши декілька зразків снігу з Північної Європи і Північної Америки, вони виявили ціле царство бактерій, грибів і водоростей у, здавалося б, позбавленому ознак життя снігу.

Творці сніжинок

Дивовижно, але сніг несе безліч видів життів іще до того, як він торкнеться землі. А деякі з них навіть безпосередньо беруть участь у його утворенні.

Для формування сніжинки необхідно, щоб молекули води зібралися навколо якогось ядра — це може бути частинка пилу або сажі, але дуже часто в його якості виступає бактерія виду Pseudomonas syringae. Ці бактерії потрапляють в атмосферу разом із вологою, яка випаровується з листя або ґрунту, або ж піднімаються в небо з поривами вітру.

Поверхня Pseudomonas syringae містить білки, які сприяють замерзанню води. Ці бактерії вважаються настільки ефективними для утворення сніжинок, що їх використовують для створення штучного снігу на лижних схилах.

Таємничі мешканці

Велика частина крижаного покриву планети є важкодоступною і маловивченою. Вчені припускають, що існують особливі водорості, які живуть у льодовиках. Ознаки бактеріального життя було виявлено і в Антарктиді: у її сніговому покриві, а також у темних озерах, прихованих на великій глибині під льодом.

Читайте далі:

7 найдивніших витворів природи з льоду та снігу

Куди взимку зникають комахи?

Ці незвичайні та прекрасні лишайники — що ми знаємо про них?