NASA помітило ознаки життя на Венері в спектрах 42-річної давності

Великий зонд Pioneer Venus відкриває парашут. Бачення художника. NASA

Найбільший зонд міжпланетної станції «Піонер-13» зміг отримати свідчення існування фосфіну (токсичний газ, який в умовах Землі виробляється тільки мікроорганізмами або синтезується в лабораторії), в хмарах Венери ще в грудні 1978 року. До такого висновку прийшли вчені, знову проаналізувавши інформацію, отриману зондом. Препринт роботи опублікований на сайті.

У вересні 2020 астрономи оголосили про виявлення за допомогою наземних телескопів у середніх широтах атмосфери Венери, на висотах близько 53-61 кілометрів від поверхні планети, газу фосфіну, який вважається потенційним біомаркером для кам'янистих екзопланет, що відновило наукові суперечки про можливість існування життя на Венері. Щоб підтвердити це відкриття і розібратися в походженні фосфіну вченим потрібні нові дані спостережень, отриманих як за допомогою орбітальних станцій і апаратів, що спускаються, так і наземних телескопів.

Біохімік Ракеш Могул (Rakesh Mogul) з Каліфорнійського політехнічного університету в Помоне і його колеги вирішили перевірити, чи є в даних, отриманих зондами «Піонер-13» (або «Піонер-Венера-2») в грудні 1978 року, вказівки на присутність фосфіну або інших сполук фосфору в атмосфері Венери. Вчені проаналізували дані мас-спектрометра LNMS (Large Probe Neutral Mass Spectrometer), який був встановлений на найбільшому із зондів, що ввійшли в екваторіальні шари атмосфери планети на її денній стороні. Їх цікавили зареєстровані приладом на висотах 50-60 кілометрів молекули з масою в діапазоні 15-40 атомних одиниць маси.

В результаті дослідники прийшли до висновку, що спектрометр зміг виявити в атмосфері ряд різних сполук, таких як O2, CH4, C3H4, NO, H2 і H2O2, а також їх фрагменти. Крім того, ряд сигналів інтерпретуються як атомарний фосфор і сірка і з'єднання HS і PH2, які можуть бути продуктами дисоціації фосфіну (PH3) і сірководню (H2S), а також як самі молекули PH3 і H2S. Все це, на думку авторів, може служити ще одним доказом існування фосфіну в атмосфері Венери і цілій низці ще не вивчених хімічних процесів, що проходять в ній.

Додатково підтвердити наявність фосфіну в атмосфері Венери можливо вдасться міжпланетній станції «БепіКоломбо» в ході гравітаційного маневру поблизу планети, наміченого на 16 жовтня 2020 року.