Перші наукові дані зонда Solar Orbiter викладені у відкритий доступ

Фото: ESA/ATG MediaLab/NASA

Астрономи виклали у відкритий доступ перші наукові дані, зібрані трьома бортовими інструментами сонячного зонда Solar Orbiter. Завдяки їм вчені вже змогли підтвердити існування в сонячному вітрі інверсій напрямку магнітного поля всередині орбіти Меркурія, які раніше виявив зонд «Паркер», повідомляється на сайті Імперського коледжу Лондона.

Запуск Solar Orbiter у космос відбувся в лютому 2020 року. Зонд оснащений десятьма науковими інструментами, які захищені від перегріву і потоків заряджених частинок багатошаровим щитом. Наукова програма розрахована на дев'ять років, за цей час апарат зробить 22 оберти навколо світила і зможе вивчити корональні викиди маси, механізми прискорення сонячного вітру, формування протуберанців і корону Сонця, а у 2025-2029 роках вперше досліджуватиме полярні ділянки зірки й отримає їх зображення.

15 червня 2020 року Solar Orbiter пролетів на мінімальній відстані 77 мільйонів кілометрів від нашої зірки, тим самим успішно пройшовши свій перший перигелій. Зібрані в ході прольоту наукові дані були потім передані на Землю і проаналізовані вченими, зокрема дослідники змогли побачити на Сонці численні невеликі спалахи.

30 вересня 2020 року наукові дані, зібрані починаючи з червня бортовими приладами EPD (Energetic Particle Detector) і RPW (Radio and Plasma Waves instrument) і магнітометром MAG, були викладені у відкритий доступ. Дані, отримані інструментом SWA (Solar Wind Plasma Analyser), що досліджує сонячний вітер, будуть доступні пізніше. З повним описом принципів роботи наукових приладів і завдань зонда можна ознайомитися у свіжому спеціальному випуску журналу Astronomy & Astrophysics, який вийшов одночасно з архівом даних.

Дані, отримані магнітометром зонда в червні-липні 2020 року. Imperial College London

Перші наукові дані зонда Solar Orbiter викладені у відкритий доступ

Деякі з отриманих зондом даних вже були проаналізовані вченими. Зокрема, дослідники відзначають, що зараз через мінімум сонячної активності склалися сприятливі умови для роботи магнітометра, який вивчав напрямок і величину магнітного поля Сонця в різних точках. Прилад зміг зафіксувати хвилі, викликані потоками протонів і електронів, а також підтвердити існування в сонячному вітрі різких розворотів (інверсій) напрямки силових ліній магнітного поля всередині орбіти Меркурія, які раніше були виявлені зондом «Паркер».