Це відкриття може докорінно змінити теорію утворення зірок і галактик, — дослідники

Дослідники виявили, що ізотопів водню, які залишилися у Чумацькому шляху після «Великого вибуху», значно більше, ніж спочатку вважалося.

Як повідомляє група дослідників, що складалась із французьких і американських астрофізиків, ізотоп водню дейтерій неначе прихований у частинках міжзоряного пилу, перейшовши з газоподібного стану, в якому його легко виявити, у твердий, коли його побачити порівняно важко.

Група дослідників у журналі The Astrophysical Journal повідомила, що за допомогою телескопа дальньої області ультрафіолетового спектру (FUSE), який належить НАСА, вони шукають ці «приховані» ізотопи водню.

Дейтерій – це один з ізотопів водню. Його атомне ядро складається з одного протона й одного нейтрона (зазвичай у ядрі атома водню тільки один протон). Від дейтерію у межах ультрафіолетових частот можуть залишатися характерні спектральні ознаки, тому завдяки телескопу FUSE із супутника можна спостерігати його наявність.

Керівником досліджень є Джефрі Лінські з Університету штату Колорадо. За його словами, вчені припускають, що щонайменше одна третина дейтерію, що існував спочатку у нашій галактиці, з часом у процесі її циркуляції між зірок була знищена.

Проте за допомогою телескопа FUSE було виявлено, що вміст дейтерію у порівнянні з початковою кількістю зменшився на 15%, а його розподіл є зовсім нерівномірним.

«Завдяки телескопу FUSE ми бачимо, що в місцях галактики з високою концентрацією міжзоряного пилу концентрація газоподібного дейтерію нижча, а там, де міжзоряного пилу менше, ми фіксуємо вищий уміст газоподібного дейтерію», – зазначив Лінські.

За його словами, нинішня теорія у деяких відношеннях є помилковою.

«Із цього відкриття випливає, що або на гелій та інші важкі елементи всередині зірок перетворилася значно менша кількість речовини, або на галактику за час її існування випало значно більше початкового газу, ніж вважалося раніше».

«У будь-якому випадку, щоб пояснити ці нові результати досліджень, необхідно буде значно виправити наші моделі хімічного розвитку Чумацького шляху», – сказав Лінські.