Загадка суперімунітету: клітини пам'яті плюс вакцинація

3d ілюстрація Т-клітини

Імунітет, суперімунітет або гібридний імунітет — назв багато, але залишається багато запитань про реальну імунну відповідь проти SARS-CoV-2.

Імунна відповідь — це складна взаємодія безлічі різних клітин організму. Досягнення так званого "імунітету" проти хвороби не так просто, як передбачає часто цитоване словосполучення "повна імунізація". У той час як "повна імунізація" означає, що людина отримала всі необхідні щеплення відповідно до графіка вакцинації, реакції антитіл проти різних варіантів SARS-CoV-2 є темою досліджень, яка не дає спокою вченим.

Антитіла не всі однакові

Група дослідників під керівництвом імунолога Майкла Нуссенцвейга з Університету Рокфеллера вже опублікувала кілька досліджень [1 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33461210/, 2 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34126625/, 3 https://www.nature.com/articles/s41586-021-04060-7], в яких вони вивчали реакції антитіл проти SARS-CoV-2. Вони показали різницю між антитілами одужалих і вакцинованих людей.

Згідно з дослідженнями, як природна інфекція, так і вакцинація мРНК-вакцинами призводять до утворення В-клітин пам'яті. Вважається, що ці клітини відіграють важливу роль імунного захисту. А саме вони утворюють антитіла, які можуть розвиватися далі. Це означає, що антитіла пристосовуються до нових варіантів відомого вірусу. Однак адаптація до нових мутацій, таких як дельта-варіант, була більш виражена після природної інфекції, ніж у вакцинованих випробуваних.

Результати показали, що антитіла все ще можуть адаптуватися через рік після зараження, тоді як антитіла, створені щепленням, не змінювалися протягом декількох тижнів після другої дози.

Проте, враховуючи ризик тяжкого перебігу захворювання, автори дослідження настійно не рекомендують навмисно провокувати зараження COVID-19.

Гібридний імунітет та суперімунітет

Дослідження, також опубліковане в журналі Nature під керівництвом вірусолога Пола Д. Беньяша, присвячене так званому "гібридному імунітету" або "суперімунітету". Вчені говорять про гібридний імунітет, коли людина одночасно інфікована COVID-19 і вакцинована проти хвороби.

Дослідники перевірили реакцію антитіл на різні, частково самодифіковані мутації SARS-CoV-2. Були досліджені зразки одужалих людей, які згодом були вакциновані, та людей, які були щеплені двома дозами вакцини з мРНК від Pfizer/BioNTech без попереднього зараження. Це показало, що гібридний імунітет здатний ефективніше реагувати на мутації.

"Ми спостерігали, що антитіла (у людей, які були інфіковані та вакциновані — прим. ред.) досягають таких астрономічних рівнів, які перевищують значення лише двох доз вакцини", — каже Ріші Гоел, імунолог з Університету Пенсільванії у Філадельфії та один з авторів дослідження.

Довгоживучі клітини пам'яті

Поки не ясно, чи зумовлений цей ефект лише кількістю нейтралізуючих антитіл, що утворилися, або ж свою роль відіграють і інші компоненти. На думку дослідників, особливо важливими є довгоживучі клітини пам'яті імунної системи.

Після зараження SARS-CoV-2 утворюються імунні клітини, що залишаються в організмі. У разі повторного зараження новим штамом коронавірусу вони можуть опосередковувати швидку імунну відповідь, яка може захистити людський організм від тяжкого перебігу хвороби COVID-19.

"Деякі з цих довгоживучих клітин виробляють якісніші антитіла, ніж плазмобласти (примітка редактора: плазмобласти — це певні імунні клітини без функції пам'яті). Це відбувається тому, що вони продовжують розвиватися в органах, лімфатичних вузлах, і утворюють мутації, які дозволяють їм з часом міцніше зв'язуватися зі спайковим білком. Коли люди, які одужали від COVID-19, повторно зазнають впливу сплеску SARS-CoV-2, ці клітини розростаються і виробляють більше цих сильнодійних антитіл", — говорить Нуссенцвейг.

Однак навіть у контексті гібридного імунітету автори дослідження підкреслюють, що, попри потенційні переваги, слід уникати ризику зараження SARS-CoV-2.

"Ми не пропонуємо нікому заразитися, а потім зробити щеплення, щоб отримати хорошу імунну відповідь", — каже вірусолог з Університету Монреаля Андрес Фінці та співавтор дослідження, — "Бо деякі можуть не вижити".

Надолуження за допомогою бустерних щеплень?

Питання про те, чи мають так звані бустерні щеплення порівняний ефект у довгостроковій перспективі, стане зрозумілим у найближчі місяці, вважають дослідники. Перше дослідження показує, що антитіла, отримані в результаті вакцинації бустерів, здатні нейтралізувати Бета- і Дельта-штами SARS-CoV-2 через два місяці після введення.

З усім тим, автори дослідження приходять до висновку, що "великі групи людей з більш різноманітним спектром віку та супутніх захворювань потребують більш тривалого спостереження (до 6 місяців або більше) (...) матимуть важливе значення у майбутньому" для отримання повної картини (...) реакцій В-клітин пам'яті після вакцинації мРНК". Крім того, ще не завершено дослідження з іншими новими мутаціями, які вже мали місце, наприклад, так званий варіант Дельта-плюс.

==============