Астрономи відкрили перший ультрагарячий нептун

Зображення зірки LTT 9779, отримане за допомогою інструменту NIRC2, встановленого на телескопі Кека. ФОТО: James S. Jenkins et al. / Nature Astronomy, 2020

Астрономи виявили перший ультрагарячий нептун, він знаходиться дуже близько до своєї сонцеподібної зірки. Незвичайність відкриття в тому, що ця екзопланета потрапляє в «пустелю Гарячий Нептун», що не узгоджується з моделями, які пророкують активну втрату атмосфери планети за короткий час. Стаття опублікована в журналі Nature Astronomy.

Приблизно одна з двохсот сонцеподібних зірок має екзопланету з ультракоротким орбітальним періодом, значення якого не перевищує земну добу. Всі відомі на сьогодні подібні екзопланети являють собою або гарячі юпітери, або об'єкти з масою не менше як дві маси Землі. Таким чином виникає «пустеля Гарячий Нептун» - спостережувана відсутність нептуноподібних екзопланет з ультракороткими орбітальними періодами. Передбачається, що це може бути пов'язано з нездатністю таких об'єктів ефективно утримувати воднево-гелієву газову оболонку в умовах потужних потоків випромінювання від батьківської зірки.

Група астрономів на чолі з Джеймсом Дженкінсом (James S. Jenkins) з Чилійського університету повідомила про відкриття першої екзопланети типу «ультрагарячий нептун» в системі зірки LTT 9779, яка знаходиться на відстані 260 світлових років від Сонця, має масу 1,02 маси Сонця і радіус 0,94 радіуса Сонця, а її вік оцінюється у два мільярди років. Спочатку LTT 9779b була виявлена космічним телескопом TESS, котрі зареєстрували події транзиту екзопланети по диску своєї зірки, надалі відкриття було підтверджено даними спостережень телескопів обсерваторії Кека, Міжамериканською обсерваторією Серро-Тололо, обсерваторією Лас Кумбрес і системою NGTS (Next Generation Transit Survey).

Положення LTT 9779b на діаграмах «орбітальний період-маса» і «орбітальний період-радіус». ФОТО: James S. Jenkins et al./Nature Astronomy (2020).

Радіус нововідкритої екзопланети становить 4,6 радіуса Землі, а маса оцінюється у 29 мас Землі, таким чином, середня щільність планети близька до щільності Нептуна. Передбачається, що вона має газову оболонку, багату гелієм і воднем, маса яких становить близько дев'яти відсотків маси планети. LTT 9779b робить один оборот навколо своєї зірки, рухаючись по круговій орбіті, за 19 годин, а її рівноважна температура становить близько двох тисяч кельвінів. Всі ці властивості поміщають екзопланету в «пустелю Гарячий Нептун», що не узгоджується з моделями, які пророкують фотовипарювання атмосфер подібних об'єктів за короткий термін. Можливо LTT 9779b зародилася як набагато більша і менш щільна планета або мігрувала до зірки досить довго, підтримуючи темпи втрати атмосфери низькими, причому якщо початкова маса планети була порівнянною з масою Юпітера, то фотовипарювання не може бути єдиним механізмом, який відповідальний за втрату більшої частини її атмосфери. Подальші спостереження за системою повинні допомогти розібратися в її походженні.