Астрономи виявили 5 гігантських радіогалактик, — дослідження

Радіозображення галактики J1331 2357, отримане системою VLA. Фото: Hongming Tang et al./arXiv:2009.03583

Це вдалося зробити завдяки проєкту громадянської науки Radio Galaxy Zoo, в якому може взяти участь кожен охочий. Препринт роботи опубліковано на сайті arXiv.org.

Гігантські радіогалактики — найбільші системи у Всесвіті, пов'язані електромагнітно. Лінійні розміри цих об'єктів можуть досягати 700-1000 кілопарсек, зараз відомо лише близько трьохсот таких галактик. Вважається, що розміри гігантських радіогалактик можуть бути пов'язані зі світністю у радіодіапазоні і потужністю або тривалим часом життя релятивістських струменів (джетів), за створення яких відповідальна активна надмасивна чорна діра в ядрі галактики. Інтерес ці об'єкти представляють не тільки з точки зору розуміння механізмів їх утворення, а й впливу на міжгалактичне середовище всередині скупчень галактик і її хімічний склад, а також на близькі до них галактики.

Група астрономів на чолі з Хунмінгом Таном (Hongming Tang) з Манчестерського університету повідомляє про відкриття п'яти нових гігантських радіогалактик на червоних зсувах в діапазоні від 0,28 до 0,43, яке було зроблено при аналізі каталогу даних RGZ DR1, створеного більш ніж 1200 цивільними вченими за майже три роки роботи проєкту Radio Galaxy Zoo, який функціонує на порталі Zooniverse. Учасники проєкту аналізують зображення галактик, отриманих в радіодіапазоні в ході оглядів FIRST і ATLAS та інфрачервоному діапазоні в ході оглядів AllWISE, що дозволяє знаходити і класифікувати радіогалактики за типами.

У всіх виявлених галактик порівняно висока світність в радіодіапазоні, чотири з них вчені відносять до радіогалактик другого типу. J1402 + 2442 - найбільша з відкритих гігантських радіогалактик і пов'язана з тісною парою галактик. Найменша з виявлених галактик, J0941 + 3126, - це проміжна дискова галактика. У J1331 + 2557 і J1421 + 1016 лінійні розміри близько 2,62 і 2,49 мільйона світлових років відповідно. Нарешті, J1646 + 3627 виявилася найяскравішою галактикою (так звана BCG-галактика) у скупченні галактик GMBCG J251.67741 + 36.45295: у неї злегка вигнута форма.

Інфрачервоні зображення нововідкритих галактик з оглядів SDSS і WISE з накладеними на них радіоізофотами. Фото: Hongming Tang et al./arXiv:2009.03583

Вчені відзначають, що методи, які застосовувалися для пошуку та аналізу галактик, можуть бути використані для машинного навчання, що дозволить надалі автоматизувати пошук.