Злиття зоряних вітрів

У зоряному скупченні NGC 346 (Малій Магеллановій Хмарі) учені спостерігали дивну взаємодію двох дуже незвичайних зірок. Ці зірки виробляють надпотужні сонячні вітри, які астрономам удалося зафіксувати за допомогою космічного телескопа XMM-Newton.

NGC 346, частина Малої Магелланової Хмари. Фото: NASA/ESA
На цьому тижні група вчених під керівництвом Марії Чернякової з Європейського космічного агентства (ESA) оприлюднила результати дослідження подвійної системи, яка складається з радіопульсара PSR B1259-63 і так званої Be-зірки SS2883. Цією цінною інформацією вчені агентства поділилися з «Газетою.Ru». Так званий зоряний вітер, утворюється шляхом потужного випромінювання світилом речовини у космічний простір. Відкриття унікальне тим, що змінює попередні уявлення вчених про структуру цього випромінювання. Учені встановили, що енергія часток, з яких складається зоряний вітер, набагато нижча, ніж передбачалося раніше. «Унікальність PSR B1259-63 у тім, що її змінність можна спостерігати в дуже широкому діапазоні хвиль - від радіо- до гамма-випромінювання», - уважає один із дослідників, доктор Саймон Джонстон з Австралійського астрономічного центру в Сіднеї.

Очевидно, через близьке розташування зірок, їхні випромінювання, зливаючись на величезній швидкості, породжують нове випромінювання. Космічна рентгенівська обсерваторія XMM-Newton виміряла рентгенівське випромінювання в місці зіткнення вітрів. Виявилося, що енергія тільки рентгенівських променів в 10 разів перевищує сумарну енергію, яку випромінює Сонце.

«Вітряні» зірки розташовані на відстані близько 5 тис. світових років у дороговказному сузір'ї Південного Хреста. Цю систему можна частково розгледіти навіть в аматорський телескоп.