Фотографії космосу: телескоп Габбл досліджує таємниці Всесвіту

Фото 1.jpg

Фото 1. Фотографії космосу: «Містичні гори» в туманності Кіля складаються з пилу та газу. Фото: ESA/Hubble

Нарешті здійснився найбільш футуристичний прогноз минулих століть ― людина отримала можливість вирушити в космос на прогулянку. Американський мільйонер Денніс Тіто вважається першим космічним туристом. У 2001 році він заплатив $20 млн за приватний космічний політ навколо Землі. У складі основного екіпажу Денніс подорожував більше 7 діб. Окрім вражень, записаних до щоденника, і відеоматеріалів, на Землю він привіз безліч фотографій космосу. Американська влада очікує, що протягом найближчих 10 років буде створена ціла індустрія космічного туризму.

Нам зовсім не обов'язково виходити у відкритий космос, щоб насолодитися магічною красою зірок і невідомих галактик. Найкращі фотографії космосу отримані за допомогою телескопа «Габбл», запущеного на орбіту в 1990 році. Так ученим вдалося уникнути атмосферного спотворення зображень, яке неодмінно дають наземні телескопи.

Foto 2.jpg

Фото 2. Кращі фотографії космосу зроблені за допомогою орбітального телескопа «Габбл». Фото: NASA

Foto 3.jpg

Фото 3. Фотографії космосу: галактична троянда. Фото: ESA/Hubble

Телескоп був названий на честь відомого американського астронома Едвіна Габбла, який усе своє життя присвятив вивченню галактик. «Габбл» ― один із чотирьох науково-дослідних супутників НАСА. Кожен із них («Комптон», «Чандра», «Спітцер») досліджував у космосі власну область електромагнітного спектру. Наприклад, телескоп «Спітцер» робив фотографії космосу в інфрачервоному діапазоні, а «Чандра» ― в рентгенівському.

На подив учених, перші знімки з телескопа «Габбл» були не такими чіткими, як очікувалося, їхня роздільна здатність також була значно гіршою. Незабаром з'ясувалося, що причина того ― дефект головного дзеркала. Після установлення коригуючого пристрою COSTAR фотографії космосу отримали очікувану якість. За 15 років роботи «Габбл» зробив більше 1 млн зображень зірок, галактик, туманностей, планет.

Foto 4.jpg

Фото 4. Фотографії космосу: галактика Сомбреро. Фото: NASA

Foto 5.jpg

Фото 5. Фотографії космосу: фантастичний процес зореутворення. Фото: ESA/Hubble

Матеріали, отримані за допомогою телескопа «Габбл», дозволили астрономам зробити величезну кількість відкриттів, продовжити вивчення віддалених галактик, отримати додаткові дані про планети за межами Сонячної системи і т.ін. Кращі фотографії космосу, зняті телескопом «Габбл», ― це туманності фантастичної краси, неймовірно вражаюча загибель зірок і зіткнення галактик.

Однією з найпопулярніших фотографій космосу став знімок «Стовпи Творення», зроблений «Габблом» у 1995 році. На ньому зображені величезні газові згустки, які з'являються зі стовпів молекулярного водню і пилу. Пізніше з'ясувалося, що Стовпи були знищені вибухом наднової зірки. Через те, що туманність розташована на відстані 7 тис. світлових років від нашої планети, телескопи ще довгий час будуть фіксувати ці газові згустки.

Foto 6.jpg

Фото 6. Фотографії космосу: «Стовпи Творення». Фото: ESA/Hubble

Foto 7.jpg

Фото 7. Фотографії космосу: туманність Ескімос. Фото: ESA/Hubble

Передбачається, що «Габбл» закінчить свою роботу в 2014 році. Але вже зараз учені піклуються про гідну заміну. «Габбл» не просто робить фотографії космосу, він виводить нашу уяву за межі Земного світу, відкриває перед нами цілий Всесвіт.