Спалахи чорної діри вдалось зафіксувати астрономам

Спалахи чорної діри вдалось зафіксувати астрономам (Фото: НАСА)
Спалах чорної діри вперше вдалось сфотографувати астрономам з лабораторії НАСА. Це рідкісне явище відбувається протягом 11 секунд раз на рік, і може дати важливий матеріал для вивчення екстремальних умов навколо дір.

За чорною дірою GX 339-4, спалахи на якій вдалось зафіксувати, спостерігали вже давно. Вона розташована за 20 тисяч світлових років від Землі, недалеко від центру нашої галактики. Маса її щонайменше в 6 разів перевищує масу Сонця. Чорна діра живиться від зірки, яка знаходиться неподалік. Більша частина матеріалу з зірки-супутника втягується прямо в діру, але деяка його частина виривається в космос у вигляді струменів, які розповсюджуються майже зі швидкістю світла. Спостереження показало, що розмір бази струменя змінюється в 10 разів при середньому радіусі приблизно 24 тисячі кілометрів. Нові дані дозволили астрономам краще виміряти магнітне поле навколо чорної діри – воно виявилось в 30 тисяч разів потужнішим за магнітне поле Землі. Тому викиди матерії з поверхні зірки формуються у вигляді рукавів, а не розповсюджуються широко.

«Уявіть собі, якби на Сонці відбулися раптові хаотичні спалахи, від чого воно б протягом кількох годин засяяло в три рази яскравіше, а потім згасло б до звичного стану. Ось такі спалахи ми і спостерігали», – говорить Пошак Ганді, автор нового дослідження, результати якого опубліковані в журналі Astrophysical Journal Letters. Вогняні струмені, які утворились на чорній дірі, науковці спостерігали за допомогою знімків інфрачервоного телескопу WISE. За допомогою рентгенівського випромінювання, гамма-променів та радіохвиль, які використовувались для дослідження в попередні десятиліття, отримати такий матеріал було неможливо.