В космосі знайшли ажурні молекули фулерену в новому стані

За допомогою телескопу НАСА Шпітцер науковці виявили в космічному просторі речовину з фулеренів, або атомів Карбону, у твердому стані – раніше вони зустрічались тільки в газах.

За допомогою телескопу НАСА Шпітцер науковці виявили в космічному просторі речовину з фулеренів, або атомів Карбону, у твердому стані. Фото: jpl.nasa.gov
Фулерени складаються тільки з атомів Карбону і формують шароподібні молекули. Назвали їх на честь американського архітектора Річарда Фулера, який проектував ажурні куполи, конструкція яких дуже схожа на структуру фулерена. Саме їх незвичайна структура робить їх привабливими на Землі: фулерени можуть використовуватись в хімічних, електричних розробках, у побудові надпровідних матеріалів, ліків, при очищення води та армуванні.

В космосі ці молекули зустрічаються у великій кількості. Біля пари зірок «XX Змієносця» фулеренів настільки багато, що, зібрані у матерію, вони могли б утворити гору в 10 тисяч разів більшу за Еверест. Відкриття показує, що ці молекули присутні в космічному просторі у набагато більшій кількості, ніж очікували вчені.

На Землі фулерени теж зустрічаються: вони містяться в газі від палаючих свічок, в мінералі шунгіт, розповсюдженому в Карелії, а також в фульгуриті, який формується від удару блискавки.

Купольні споруди архітектора Фулера. Фото: Cedric Thevenet / wikipedia.org