Нещодавно було проведено дослідження, опубліковане в «Міжнародному журналі про рак» (Journal of Cancer), яке показало зв'язок між споживанням білого хліба й збільшенням ризику ракових захворювань. Дослідження виявило, що в людей, які їдять переважно білий хліб (у кількості до 5 скибочок на день) ризик захворювання на рак нирки у два рази вищий, ніж у тих хто їсть білого хліба небагато (не більше ніж 1,5 скибки на день).
Таке дослідження відоме як "епідеміологічне". Це означає, наприклад, що дослідники, в основному, шукають зв'язок між факторами способу життя й захворюванням. Однак, завжди важливо пам'ятати, що цей зв'язок не доводить, що один фактор викликає появу іншого. Наприклад, наявність автомобіля пов'язують із збільшенням ризику захворювань серця. Проте, варто бути обережнішими у висновках про те, що автомобілі викликають захворювання серця. Фактично, найбільш імовірно, що не сама наявність автомобіля є тим самим фактором ризику, який пояснює цей зв'язок. Швидше за все, існують інші фактори, які з'явилися через наявність автомобіля (наприклад, сидячий спосіб життя). Їх ми й повинні розглядати як причину.
Таким чином, коли проводиться епідеміологічне дослідження, яке розглядає взаємозв'язок між споживанням білого хліба й ризиком появи раку нирок, то наступним кроком повинна бути спроба пояснити такі асоціації. Ми знаємо, що білий хліб малопоживний - це скоріше «корм», ніж харчування. Споживання великої кількості білого хліба може зайняти місце більш поживної їжі в нашому раціоні, яка, можливо, має протиракові властивості.
Однак інше потенційне пояснення того, що білий хліб, фактично, може стати причиною появи раку, полягає в тому, що білий хліб сприяє відносно швидкій появі цукру в крові. Це може призвести до гіперглікемії, підвищеного рівня цукру в крові. Організм людини буде виділяти багато інсуліну (головного гормону, відповідального за зниження рівня цукру). Існують деякі докази, що біохімічні зміни, до яких приводить цей процес, можуть викликати поява раку.
Їжа з високим вмістом глюкози буде стимулювати секрецію не тільки інсуліну, але також може підвищити рівень однієї з речовин, які його складають. Вона відома як інсуліноподібний фактор росту (ІФР). Вважається, що ця речовина провокує ракові зміни в клітинах тіла. Більш того, активність ІФР до деякої міри модулюється іншими подібними речовинами, відомими як сполучні протеїни інсуліноподібного фактора росту. У дослідженні, опублікованому в «Американському журналі про клінічне харчування» (American Journal of Clinical Nutrition), було виявлено, що споживання їжі з високим вмістом глюкози в порівнянні з їжею, яка повільніше випускає цукор у кров, веде до зміни рівнів 2-х типів речовин, які зв'язують протеїн [1]. Передбачається, що такі зміни підвищують активність ІФР, і в такий спосіб збільшують ризик раку.
Ідея про те, що такі біохімічні зміни можуть фактично збільшити ризик раку, виникла в результаті декількох досліджень, що виявили зв'язок між їжею з високим вмістом цукру й раком. Наприклад, у дослідженні, що було опубліковане на початку минулого року в «Щорічнику онкології» (Annals of Oncology), була дана оцінка дієтам, яких дотримувалися понад п'ять тисяч жінок. Особлива увага приділялася їхньому споживанню ласощів: печива, тортів, цукру й шоколаду [2]. Це дослідження показало, що в порівнянні з жінками, які вживають невелику кількість ласощів, у жінок з високим споживанням солодкого, ризик виникнення раку грудей виявився на 19% більшим. Автори цього дослідження зробили висновок, що вони знайшли прямий зв'язок між захворюванням раку грудей і споживанням солодкої їжі. Також, дослідження, опубліковане торік [3], виявило зв'язок між їжею c високим вмістом цукру й виникненням раку грудей у жінок після менопаузального періоду. У чоловіків такий зв'язок існує відносно раку простати[4].
Є багато причин, чому вживання в їжу продуктів з рафінованого зерна, зокрема білого хліба, як основної складової раціону, не рекомендується. Факти вже зв'язують вживання такої їжі з повнотою і діабетом. Я також підозрюю, що в майбутньому з'явиться ще більше доказів, що вживання білого хліба збільшує також і ризик раку. Інша їжа з відносно високим вмістом цукру, якої варто уникати, це хліб з непросіяного борошна (вміст у ньому цукру, фактично такий же високий, як і в білому хлібі), картопля й білий рис. Продукти, які повільніше випускають цукор у кров, і на яких можна будувати своє харчування, це: м'ясо, риба, зелені овочі, квасоля, сочевиця й горіхи.
Список літератури:
1. Brand-Miller JC, et al. The glycemic index of foods influences postprandial insulin-like growth factor-binding protein responses in lean young subjects. Am. J. Clinical Nutrition 2005;82: 350 - 354 2. Tavani A, et al. Consumption of sweet foods and breast cancer risk in Italy Ann Oncol. 2006 Feb;17(2):341-5 3. Silvera SA, et al. Dietary carbohydrates and breast cancer risk: a prospective study of the roles of overall glycemic index and glycemic load. Int J Cancer. 2005 114(4):653-8 4. Augustin LS, et al. Glycemic index, glycemic load and risk of prostate cancer. Int J Cancer. 2004 10;112(3):446-50
Доктор Джон Бріффа - лікар з Лондона, який спеціалізується на питаннях харчування й природної медицини. Практичну консультацію з усіх аспектів здоров'я й благополуччя можна знайти за адресою: www.drbriffa.com (англ. мов.)
Будь ласка, дотримуйтеся теми статті! Особиста переписка, ненормативна лексика та образи будуть вилучені. Адміністрація сайту залишає за собою право вилучати будь які коментарі, що не відповідають інтересам та іміджу Великої Епохи. Не використовуйте коментарі для розкручування Інтернет ресурсів та будь якої реклами. Такий матеріал буде видалено.