В Україні астрономія є! або деякі секрети з життя зірок

Небо - таке загадкове й завжди різне. Людей, які полюбляють на нього дивитись зазвичай називають романтиками, але ті, для кого спостереження за небом є роботою, кажуть, що астрономія аж ніяк не романтична професія.

Андрушівська астрономічна обсерваторія.
Зокрема, до такої думки схиляється директор Андрушівської астрономічної обсерваторії Юрій Іващенко. Справжнє знайомство з космосом сталось у десять років, коли мама, вчителька астрономії та фізики показала йому зоряне небо та розповіла про нього багато цікавого. Вже у 12 років Юрко змайстрував свій перший телескоп. До речі, сам астроном народився 12 квітня 1961-го, на День космонавтики, саме тоді, коли у космос полетів Гагарін.

З часу першого знайомства із зірками минуло багато років й, нарешті,  у 2001 р. Юрій Іващенко здійснив свою мрію - за власним архітектурним кресленням збудував у рідному містечку Андрушівка, що на Житомирщині, першу в Україні приватну обсерваторію, яка сьогодні входить до двох міжнародних програм із вивчення орбіт та фізичних властивостей малих тіл сонячної системи.

Зовсім не романтика...

Основним завданням Андрушівської астрономічної обсерваторії є спостереження за небесними тілами для того, щоб попередити їх імовірне зіткнення із Землею. Чим більше таких досліджень, кажуть астрономи, тим точніше можна визначити орбіту астероїда, а якщо він потенційно загрожує зіткненням із Землею, то й запобігти цьому, змінивши його орбіту.

- В основному, через характер клімату в Україні, для безпосереднього спостереження за космічними тілами підходять лише ясні ночі, весняні та літні, - каже науковий співробітник обсерваторії Олег Геращенко. Проте йому з колегою Дмитром Кириленком і в інші пори року роботи в обсерваторії вистачає - необхідно роздивитись та оцінити всі зафіксовані об'єкти. Отримане через телескоп зображення передається кабелем у лабораторію для обробки на комп'ютері. Далі спеціальні рапорти в електронній формі через мережу Інтернет направляються у Центр малих планет Міжнародної астрономічної спілки, що знаходиться у Гарварді.

До речі, силами саме андрушівських дослідників світові стало відомо про існування ще шістдесяти трьох малих планет, і їх перелік постійно поповнюється. Трьом із яких вже були дані імена - Житомир, Андрушівка та Святилівка. І це при тому, що обсерваторія, збудована й утримується силами одних лише ентузіастів! Таким результатам можуть позаздрити всі 11 українських державних обсерваторій, які на сьогодні страждають від загальнонаціональної епідемії - браку фінансування.

Зліва направо: Дмитро Кириленко, Юрій Іващенко та Олег Геращенко. Фото: Ганна Варавва/Велика Епоха
Усі екскурсії безкоштовні

Триповерховий будинок обсерваторії водночас є звичайним жилим помешканням, у якому є все задля домашнього затишку - кухня, ванна, кімната для відпочинку. Ось тільки зовні відрізняється ця споруда  незвичайним круглим дахом чи, як він правильно називається, - традиційним астрономічним куполом.

Під цим куполом і розташований головний прилад - оптичний телескоп. Окрім відповності всім професійним вимогам, цей апарат, а точніше, дзеркало, що відбиває промені, має одну магічну властивість. Якщо незаміжня дівчина, подивиться у нього на себе, то ризикує назавжди залишитися без чоловіка. Правда це чи ні - судити важко, але багато хто з дівчат, які приходять сюди на екскурсію, так і не наважуються глянути на себе у криве люстерко.

Та поєднати професійні дослідження з екскурсійною програмою на одному інструменті фактично неможливо, адже через окуляр професійного телескопа майже нічого цікавого не видно. І тому задля відвідувачів Юрій Іващенко планує відкрити другий, якраз екскурсійний павільйон.  У новому приміщенні окрім потужного телескопа з окуляром мають облаштувати комфортабельні кімнати відпочинку.

- Я не міг очікувати, що буде така величезна спрага простих людей до зоряного неба, - розповідає Юрій Миколайович. Із часу заснування закладу його з екскурсійною метою відвідало понад 5000 чоловік. З жодної людини ми не взяли ані копійки. Я - учень професорів Всехсвятського та Чурюмова, академіка Яцківа, котрі виховали в мені певні традиції астронома-професіонала - дати всім бажаючим можливість доступитися до неба, до зірок. Адже саме астрономія може знайти відповідь на основні філософські питання: хто ми? Звідки? Куди рухаємось?

На останок

Ось такі незвичайні будні астрономів-дослідників, які продовжують вивчати космічні тіла. Ще вони розповідають, що в цій професії мало романтики не тільки тому, що треба працювати в той час, коли всі відпочивають, а й тому, що, як і будь-яку іншу науку, астрономію, обминає фінансування. І це не дивно, адже грошей на далеких зірках багато не заробиш. Та Юрій Миколайович не дуже засмучується з цього приводу. Він, як і завжди, продовжує вдивлятись в очі кожному, хто приходить до його обсерваторії. А раптом, це той самий допитливий майбутній дослідник, який згодом продовжить космічну справу й відкриє багато нових небесних тіл. Тільки б не пропустити такого!