У центрі галактики Андромеда відкрили нове утворення зірок

Праворуч унизу - галактика Андромеди, вище - її ядро. На головній картинці стрілкою показана чорна дірка, навколо - кільце блакитних і далі - червоних зірок (ілюстрація із сайту newscientistspace.com)
Тод Лоєр (Tod Lauer) з американської національної оптичної обсерваторії (National Optical Astronomy Observatory) і його колеги-астрономи, котрі проводили спостереження за допомогою орбітального телескопа Hubble, виявили в центрі галактики Андромеди структуру, походження якої пояснити не можуть.

Як раніше передбачалося, в центрі галактики-сусідки ховається надмасивна чорна дірка. Але тепер там же астрономи виявили концентрований диск з приблизно 400 дуже молодих блакитних зірок, що має діаметр всього лише 1 світловий рік. Ці зірки обертаються навколо чорної дірки на зразок планетарної системи.

Відкриті гарячі зірки - і є джерело яскравого блакитного сяйва, поміченого в самому центрі Андромеди раніше. Цим зіркам всього 200 мільйонів років, тоді як вік самої галактики оцінюється в 12 мільярдів років.

Їх походження - справжня загадка, оскільки гравітація чорної дірки повинна була давним-давно очистити прилеглий простір від пилу і газу, здатних сформувати зірку. Задовго до народження цього блакитного кільця.

Ще дивовижніше те, що назовні кільця молодих зірок лежить ще один диск діаметром вже в 5 світлових років. Він заповнений безліччю старих червоних зірок. Його походження - така ж таємниця. Червоний диск лежить в тій же площині, що і блакитний, і, ймовірно, якось пов'язаний з останнім.

Тод Лоєр відзначає, що подібні структури можуть виявитися правилом для галактик. Є непрямі дані про існування дуже молодих зірок, що живуть впритул до ядра - в нашій власній галактиці - Чумацькому шляху.

Ще одне відкриття в рамках даного дослідження - остаточне підтвердження існування великої чорної дірки в серці Андромеди. Завдяки аналізу руху блакитних зірок астрономи розрахували її масу - 140 мільйонів мас Сонця, в три рази більше, ніж давали колишні оцінки.

Стаття підготовлена за матеріалами: NOAO, NASA, ESA, Мембрана, Hubble