Скельним малюнкам в Іспанії виявилось щонайменше 40 тисяч років

Вік скельних малюнків у Північній Іспанії становить щонайменше 35–40 тис. років, з’ясувала група вчених з Англії, Португалії та Іспанії. Таким чином, наскельні зображення у печерах Альтаміра, Ель-Кастільо і Тіто Бустілло виявились найдавнішими в Європі серед тих, що збереглися до наших днів.

Скельні малюнки в Іспанії. Фото: Pedro Saura / shef.ac.uk
Група науковців на чолі з Полом Петітом з Університету Шеффілда провела аналіз 50 печерних малюнків у Північній Іспанії: виявилось, що їх вік на 10 тис. років більше, ніж передбачали вчені. Оскільки на малюнках відсутній органічний пігмент, радіовуглецевий аналіз результату дати не міг. Мінімальний вік печерних зображень вдалось визначити за віком мікросталактитів, які виростали на верхній частині малюнків, повідомляє сайт Шеффілдського університету.

Відбиткам рук, виконаним в печері Ель-Кастільо, виявилось 40 800 років. А вік великого булавоподібного символу з печери Альтаміра становить щонайменше 35 600 років, причому саму печеру перефарбовували щонайменше 2 рази за останні 20 тис. років.

Голова дослідницької групи, доктор Алістер Пайк з Університету Брістоля, Великобританії, сказав: «Наші результати показують, що або коли сучасні люди з’являлись, вони вже несли із собою живопис як частину культурної активності, або живопис у людства дуже скоро розвинувся у конкуренції з неандертальцями, або ж це мистецтво неандертальців».

Скельні малюнки в Іспанії. Фото зняте з відео на YouTube.
Вчений вважає, що символічна поведінка у людей пов’язана з мовою. Найстаріші речі із зображенням символів, які збереглись до наших днів — перфоровані намистини, гравірована яєчна шкаралупа та пігменти — були знайдені в Африці. Вік цих артефактів становить 70–100 тис. років. А найдавніші знайдені малюнки, за словами Алістера Пайка, знаходяться в Європі.

Наскельні древні малюнки були знайдені й на інших континентах. Так, наприклад, зображення віком 15 тис. років у Австралії зображають звірів, людей та духів.