Знайдено 2000-річний «комп’ютер», який обчислював положення Сонця, Місяця та планет (ФОТО)

Комбіноване зображення, створене та оформлене The Epoch Times з використанням зображень Louisa Gouliamaki/AFP через Getty Images та Gts-tg/CC BY-SA 4.0 DEED.

Шматок проржавілого металу підняли зі дна океану в 1901 році разом із монументальними артефактами грецького мистецтва. Знайдений поблизу грецького острова Антикітера, вкритий коралом об'єкт був справжнім відкриттям.

Дослідивши його, вчені визначили, що це зразок стародавньої технології — вони класифікували об'єкт як «аналоговий комп’ютер», якому близько 2 000 років.

Як його знайшли?

Вчені мали на меті знайти губчасті водорості, але досліджуючи морське дно поблизу Антикітери, острова між Критом і Лаконією, понад століття тому, знайшли більше, ніж очікували: вони виявили рештки давньогрецького корабля, який зазнав аварії. Серед його вантажу були бронзові та мармурові статуї музейного рівня, вази та інші дорогоцінні артефакти. Серед них також був помічений дивний механізм.

Музейні дослідники були захоплені усіма витворами мистецтва, а на іржавий уламок звернули меншу увагу. Проте, у 1902 році, археолог Валеріос Стаіс дослідив його більш уважно. Цікавий об'єкт виявився ручним астрономічним годинником — першим відомим аналоговим комп’ютером, який міг обчислювати космічні події, набагато складніші за ті, що можна було розрахувати вручну.

Пристрій назвали Антикітерським механізмом на честь грецького острова, де його було знайдено.

Він спочатку був одним цільним шматком, але незабаром розколовся на три частини, а згодом на ще більше шматків, тому що з ним працювали впродовж десятиліть. Ще кілька шматків було знайдено в різних куточках планети.

Експертиза встановила, що він мав 37 окремих бронзових шестерень, кожна з яких мала дрібні трикутні зубці. Вони були заховані за металевими циферблатами й розміщені у бронзовій та дерев’яній рамі, розміром приблизно з коробку з-під взуття. Сім фрагментів є механічно значущими, тоді як на 16 менших частинах були виявлені написи давньогрецькою мовою. Ці відкриття стали можливими завдяки прогресу в рентгенівській візуалізації протягом останніх 50 років. У 1974 році гамма-дослідження допомогли каталогізувати 82 окремі фрагменти.

Що робив пристрій?

Хоча Антикітерський механізм був вилучений з вантажу корабля, він навряд чи використовувався для навігації, оскільки його делікатні шестерні не змогли б добре працювати в суворих умовах моря. Він міг додавати, віднімати, множити та ділити — але він також міг робити набагато більше, обчислюючи космічні події.

Фрагменти так званого Антикітерського механізму, приблизно 150-200 рр. до н. е. (Зліва: Луїза Гуліамакі/AFP через Getty Images; справа: Tilemahos Efthimiadis/CC BY 2.0 DEED)

При обертанні пристрою за допомогою руків'я приводилася в рух складна послідовність зубчастих коліс. Вважається, що годинниковий механізм обчислював положення Сонця, Місяця, сузір'їв і планет Сонячної системи. Ввівши певну дату, ці дані можна було передбачити з математичною точністю. Він також міг визначити фази Місяця і коли буде наступне затемнення.

Система була настільки досконалою, що навіть враховувала високосні роки й відстежувала 4-річну Олімпіаду — давньогрецький еквівалент.

Конкуруючи з європейськими астрономічними годинниками пізніших століть, антикітерський механізм не міг зрівнятися з ними в технологічному розвитку, аж поки в 14 столітті не з’явилися годинникові механізми Річарда Воллінгфорда. Кажуть, що деякі компоненти стародавнього пристрою за складністю конструкції не поступаються деяким годинникам 18-го століття.

Звідки він з'явився?

Дослідження припускають, що астрономічний прилад міг бути виготовлений у Сіракузах на острові Сицилія — головним чином тому, що календарні позначки на його циферблатах вказують на колонії Коринфа, однією з яких була Сіракузи. У 2008 році проєкт «Дослідження механізму Антикітери» запропонував зв’язок між пристроєм і філософом Архімедом, який родом із Сиракуз.

Залишки того, що вважається найпершим у світі комп’ютером. (Зліва: Marsyas/CC BY-SA 3.0 DEED; справа: Louisa Gouliamaki/AFP via Getty Images)

Крім цього, вчені припустили, що він походить з Родосу і був виготовлений філософом Посідонієм — причина в тому, що багато ваз у вантажі корабля були саме з цього грецького острова.

Щодо віку, то сам корабель затонув близько 70-60 рр. до н. е., але пристрій, ймовірно, походить з більш раннього часу. Нещодавні дослідження припускають, що його могли побудувати близько 150 р. до н. е. або навіть 200 р. до н. е.

Чому це важливо?

Хоча Антикітерський механізм може бути першим знайденим комп’ютером, він, швидше за все, не був унікальним. Майже напевно існували й інші подібні конструкції. Уявлення про те, що існували подібні механізми, ставить перед дослідниками та істориками безліч загадок.

Зліва: Видно написи на Антикітерському механізмі, виставленому в Археологічному музеї в Афінах. (LOUISA GOULIAMAKI/AFP через Getty Images); Праворуч: Художня репродукція Антикітерського механізму. (Університет Аристотеля в Салоніках) (Gts-tg/CC BY-SA 4.0 DEED); Вставка: Вид збоку на художню репродукцію Антикітерського механізму, Салонікський технологічний музей (Gts-tg/CC BY-SA 4.0 DEED)

Після 2000 років під водою стародавній комп’ютер, знайдений поблизу Антикітери, має серйозне значення для сучасної парадигми; якщо він справді такий старий і функціонував так, як стверджують деякі вчені, це може змінити багато з того, що ми думаємо, що знаємо про розвиток людської цивілізації.

Ви можете побачити механізм на виставці в Національному археологічному музеї в Афінах. Також є кілька художніх реконструкцій того, як він міг би виглядати, в Університеті Салонік і Салонікському технологічному музеї в Центральній Македонії.