
Учені з'ясували, чому голод продовжує життя. Фото із сайта elementy.ru
Біологам удалося з'ясувати, чому голодування продовжує життя, тоді як фізичні навантаження на його тривалість не впливають. Виявляється, обмежене харчування формує позитивний гормональний фон, який сприяє довголіттю.
У статті, опублікованій у American Journal of Physiology, дослідники відмічають, що ефект збільшення тривалості життя мишей, що мали обмежене харчування, відомий давно, як і те, що фізичне навантаження не дає такого ефекту.
"Ми знаємо, що худі краще, ніж гладкі, захищені від багатьох захворювань. Проте дослідження гризунів показали, що вони живуть довше, якщо мають меншу вагу через обмежене харчування. Фізичне навантаження, що також сприяє зменшенню ваги, не має такої переваги. Наше дослідження було проведене, щоб з'ясувати, чому так відбувається", - каже провідний автор дослідження Дерек Хаффман із медичного коледжу Альберта Ейнштейна в Нью-Йорку.
Учений підкреслює, що ці дані стосуються саме гризунів, які за багатьма параметрами відрізняються від людей. Однак нещодавні дослідження привели до схожих результатів і стосовно людей. Як з'ясувалося, люди, що дотримуються строгої дієти, мають більше шансів прожити довше, ніж ті, хто не обмежує себе в їжі, але має серйозні фізичні навантаження.
Одна з гіпотез пояснювала цей ефект тим, що фізичне навантаження викликає стрес, який пошкоджує тканини і ДНК. Згідно з іншою точкою зору, користь організму приносить саме обмеження калорійної їжі.
Дослідники проводили свої експерименти, спираючись на раніше отримані факти. У попередніх дослідах було виявлено, що миші, які мають регулярні фізичні навантаження, в середньому живуть довше, ніж їхні "ледачі" побратими, що отримують те ж харчування. Позитивний ефект вправ виражається лише в тому, що вони перешкоджають розвиткові деяких захворювань. Що і збільшує тривалість життя у фізично активних мишей.
Досліджуючи дві групи мишей, одну з яких обмежували в їжі, а другу піддавали фізичним навантаженням, учені встановили, що в обох груп знижувався рівень маркера (8-гидроксигуанозіна), що свідчить про пошкодження ДНК. При цьому у тварин, які отримували стільки їжі, скільки хотіли, і не зазнавали фізичного навантаження, рівень цього маркера був вельми високим.
Таким чином, перша гіпотеза була спростована - дослідники дійшли висновку, що ступінь пошкодження ДНК і тканин збільшується з віком, прискорюється ожирінням, але сповільнюється низькокалорійною дієтою або фізичним навантаженням.
Фізичні вправи можуть запобігти ранній смерті від захворювань, проте самі собою не продовжують життя. Водночас чемпіони за тривалістю життя з групи, яка отримувала значно менше їжі, жили набагато довше за рекордсменів із фізично активної групи.
"Замість цього дослідження показало, що утримання від калорійних продуктів приводить до сприятливих змін у гормональному фоні організму, яких не викликає фізичне навантаження. Вчені дійшли висновку, що ці зміни в обміні речовин сприяють продовженню життя", - мовиться в повідомленні.
Хаффман підкреслює, що користь від фізичних вправ для людей більша, ніж для мишей, оскільки люди більш схильні до серцево-судинних захворювань, запобігти яким можна регулярними тренуваннями.
"Я не кажу, що результати цього дослідження можна застосувати до людей уже зараз. Але вони показують, які фізіологічні зміни викликають фізичні вправи й обмежене вживання калорійних продуктів. Ми можемо проводити ці дослідження доти, доки не зрозуміємо, як це працює стосовно людей", - відзначає вчений.
За матеріалами:
the-aps.org rian.ru lenta.ru