
Дитині дають дозу вітаміну А. Фото: YURI CORTEZ/AFP/Getty Images
Погані новини для тих, хто вірить, що вітаміни та інші харчові добавки - то панацея від усіх хвороб і шлях до досконалого здоров'я.Науковці університету Копенгагена провели дослідження, згідно з яким все може бути якраз навпаки - себто вживання вітамінних добавок, наприклад А і Є, може навіть сприяти скороченню тривалості життя.
Це, звичайно, лише одне з багатьох досліджень, які проводяться на цю й подібні теми в багатьох країнах світу, і цілком може виявитися, що це дослідження буде заперечене іншим. Але все-таки: чому так зіпсувалася рептуація цього колишнього фавориту апологетів здорового способу життя?
Вітаміни віддавна вважалися другом людини, - мало не невід'ємною частиною здорового способу життя. Якщо ви захворіли, або у вас авітаміноз - а він мало не завжди трапляється з нами навесні, принаймні у нашій уяві - і навіть якщо ви цілком здорові - поширене уявлення таке, що вітаміни, або ж вітамінно-мінеральні добавки, підуть вам на користь, і вже принаймні напевно не зроблять нічого поганого.
Я маю зізнатися, що належу до тих, для кого доповідь данських вчених є неприємним сюрпризом - я є радше ентузіастом вживання антиоксидантів, - включно з тими же вітамінів А та Є, через що є постійним об'єктом жартів свого власного сина. Іншими словами, я мала і особисті причини вчитуватися ретельно у висновки вчених.
Керівник наукової групи Крістіан Глууд змалював отаку похмуру картину: "Ми виявили, що рівень смертності значно зростає - на 16 відсотків, це дуже драматично. Бета-каротин, з якого виробляється вітамін А, теж збільшував суттєво смертність - на 7 відсотків. Вітамін Е, за нашими даними, теж значно збільшував смертність - на 4 відсотки.
Вчені копенгагенського університету підсумували дані 67 інших досліджень - і не знайшли свідчень того, що антиоксиданти - себто речовини, які буцімто допомагають відвернути "окислювальний стрес" у тканинах організму - допомагають збільшити тривалість життя.
Їхній висновок стосовно вітаміну С, наприклад, - що він ніяк не позначається на тривалості життя, але що тут потрібні додаткові дослідження. Навіть коли йдеться про профілактику хвороб - а тут вже вітаміни міцно асоціювалися в народній уяві як дещо дійсно необхідне! - але і цьому поширеному уявленню автори доповіді підтверджень не знайшли.
Щодо реакції в наукових колах - то висновки данських вчених привітали і науковці Британії.
"Проблема з високими дозами цих добавок у тому, що вони засмічують тіло величезною кількістю вітамінів. Проте більше - не означає краще! Це не такі собі дієтичні цукерочки - і якщо хтось з'являється на телебаченні, і сміливо рекомендує вітамінно-мінеральні додатки, які буцімто лікують від різних хвороб - то я б радила триматися від таких порад подалі", - каже дієтолог і речниця Британської дієтичної асоціації Кетрін Коллінз.
Проте ринок харчових добавок лише у Британії перевищує 650 мільйонів доларів на рік. Буяє і ціла галузь літератури на цю тему - скажімо, як бути з книжками на зразок "Зупиніть старіння зараз!" - одним з бестселерів на полицях книжкових крамниць, що продають популярну літературу на теми здоров'я, - де власне обстоюється користь високих доз вітамінів?
Кетрін Коллінз каже, що до непрофесійних порад треба ставитися дуже обережно, але водночас - не треба кидатися в іншу крайність, і вважати вітаміни ворогами.
"Якщо добавки вам виписав лікар, щоб сприяти вирішенню певної проблеми здоров'я - то це нормально, - каже вона. - Наприклад, якщо у вас анемія, то вам можуть придатися таблетки заліза, а під час вагітності рекомендують фолієву кислоту. Проте, гадаю, індустрія альтернативної медицини дуже вдало переконує людей, що якість їжі, яку вони споживають, є недостатньою, і що їжа не може забезпечити усі ваші потреби, а отже, потрібні додаткові дози вітамінів".
Висновки данських вчених категорично відкидає Британська асоціація виробників здорової їжі - вони твердять, що антиоксиданти відіграють дуже позитивну роль у здоровому способі життя, і що сучасні харчі -
які є часто продуктом інтенсивного сільського господарства - просто не можуть забезпечити організму усі необхідні речовини. Критики також вказують на те, що данські дослідники вивчали лише вплив вітамінів на тривалість життя - але не звертали уваги на інші позитивні якості вітамінів.
Отже, питання на засипку - чи пити вітаміни, якщо вас, скажімо, вразить ангіна? Ні, якщо вірити останній доповіді - але з іншого боку треба пам'ятати, що це доповідь не перша і не остання, і вітаміни як вийшли з моди - так можуть і повернутися.
Джерело:
Бі-Бі-Сі